Drent in Praag

Afgelopen zondag ben ik samen met mijn reisgenoot Mark per vliegtuig voor vakantie vertrokken naar Praag. Na enige omzwervingen in het centrum arriveerden we zonder problemen bij ons hostel op steenworpafstand van het hart van Praag. Eerste minpuntje is wel gelijk dat Hyundai een fan zone midden op het centrale stadsplein heeft neergezet. Leuk om wat voetbalbeelden mee te krijgen, en een tikkeltje minder om de eigenlijke Praagse sfeer aldaar te proeven. We blijven niet lang op de kamer hangen, maar stuiven gelijk weer de straat op om via het Wenclasplein zuidwestwaarts te wandelen, naar het architectonisch opvallende Dancing House. Terug lopen we langs de rivier met een uitstekend uitzicht op de Praagse Burcht aan de overzijde van de rivier. We staan al even kort aan de voet van de beroemde Karelsbrug, en lopen vervolgens weer richting centrum. Na een hapje eten, steakhouse, wandelen we een Engelse pub in om Brazilië – Ivoorkust te kijken. Overigens onmiskenbaar een Engelse pub, want je hoort er geen woord Tsjechisch en weldra dook een of andere dikke Brit in Borat mankini op om door de tent heen te wandelen. Juist…

Onze tweede dag in Praag besteden we aan de gratis Sandemans Tour. We worden in circa 3 uur uitstekend rondgeleid door de Amerikaanse Justin. Een aantal dingen zijn een herhaling van ons eigen wandeling de dag ervoor, en het gros is verrijkend, ook omdat er uitgebreid toegelicht wordt wat we te zien krijgen. Duidelijk wordt hoe de Tsjechische Calvijn, Jan Hus, voor eeuwenlange twisten aanleiding is geweest. We zien de opera van de première van Mozart’s Don Giovanni. Daarna doorkruisen we de Joodse wijk Josefov. Zo zien we de Oud-Nieuw Synagoog die zijn opvallende naam dankt aan het fonetisch met het Hebreeuws overeenkomende alt-neu in het Duits. Afgesloten wordt met een verhaal over de heroïsche strijd die de inwoners van Praag hebben geleverd tegen de Duitsers kort voor hun bevrijding, omdat de geallieerden (Patton) niet verder mochten oprukken. De rest van de dag maken we ons niet meer al te druk en we eten ‘s avonds een hapje bij de Engelse pub waar we dus al geweest waren. Prima eten!

Voor de derde en laatste dag in Praag hebben we de Praagse Burcht als hoofdgerecht geprogrammeerd. Via de mooie Karelsbrug wandelen we de buurt van de burcht in en tuffen een eindje de heuvel op met de tram. Liever lui, dan moe inderdaad. En onze voeten en benen hebben al genoeg te lijden gehad de afgelopen dagen. De Koninklijke Tuinen zijn netjes, maar niet bijzonder. De St. Vituskathedraal is dat wel. Persoonlijk toppunt vind ik het graf van St. Johannes van Nepomuk: het graf en de omringende stukken zijn allen van zilver. De rest van de burcht is meer een mooie beleving om rond te lopen, dan over te schrijven. Via het Loreto heiligdom, dat maakt een mooi plaatje, wandelen we terug naar de tram die ons via een brug over de Vltava terug in het centrum brengt. En daarmee zijn we in onze planning wel klaar met Praag. Na een tijdje bijkomen en lezen op het Oude-Stadsplein gaan we via een snelle hap naar het station. Daar pakken we de trein naar Wenen, alwaar ik dit stukje nu afrond. Praag was mooi, en ik vertrouw op een goede voortzetting in Wenen!