Drent in China V

Lijfelijk ben ik in Guangzhou en in gedachten eigenlijk al in Hong Kong, waar we morgen heen zullen gaan. Maar ik heb natuurlijk ook een en ander de afgelopen dagen gedaan.

In Xi’an hebben we dus inderdaad het Terracotta-leger bezocht. Misschien dat wij beiden de grootsheid ervan niet voldoende bevatten of iets dergelijks, maar wij waren niet onder de indruk. Het is ongetwijfeld persoonlijk, maar mocht je ooit in China zijn en de reis naar Xi’an overwegen louter om die necropolis, dan zou ik het niet doen. Leuker was dat we in Xi’an zelf over de stadsmuur rondom konden fietsen, toch iets unieks wat eigenlijk nergens meer kan.

In Guangzhou hebben we weer wat tempels bekeken en ook het eilandje Shamian bezocht. Dit eilandje was vroeger een concessie en bestaat voor de ene helft uit ‘Franse’ gebouwen en voor de andere helft uit ‘Britse’. Naast dat je er over de voor fotorapportages rondhangende trouwkoppels struikelt, doet het er meer koloniaal Caribisch dan Chinees aan. Kortom, leuk om gezien te hebben.

Een aantal dingen die mij op zijn gevallen is de zeer beperkte mate waarin mensen hier in China Engels beheersen. Dat zorgt voor frustrerende momenten aan de hotelbalie als je informatie wilt, maar scheelt vaak op straat doordat veel Chinese verkopers, ook wel wetend dat je ze niet kunt verstaan, überhaupt niet proberen je aan te spreken. Ook valt mij op dat ik eigenlijk nog nooit in een land geweest ben waar de eigen bevolking zo het totaal aantal toeristen bepaalt. Je bent als Westerse toerist onder de Chinese toeristen echt een zonderling figuur. Vandaar waarschijnlijk ook dat veel toeristenlocaties niet overdreven gericht zijn op niet-Chinees sprekenden.

Vanaf morgen ben ik in zekere zin vertrokken uit China omdat mijn visum ‘verstrijkt’ door mijn vertrek naar Hong Kong, en voor Hong Kong voldoet een Nederlands paspoort. Eens kijken hoeveel meer Westers Hong Kong nog weer is ten opzichte van Shanghai.

Leave a Reply

