Voor een maand: Drent in China

Vanaf 11 juli zit ik tot en met 4 augustus in China. En ik heb nu al het een en ander geleerd. Zo is vanaf Düsseldorf via Parijs naar Shanghai een enorm eind reizen. Daarnaast is Shanghai inderdaad snikheet zoals de reisgidsen beloven. De stad Shanghai hangt hier behoorlijk vol met neon-verlichting, maar als ik mijn reisgenoot Mark (Slomp) mag geloven is Hong Kong nog veel heftiger: ik ga het zien. Taxi-ritjes zijn ook onvoorstelbaar goedkoop, maar het is toch telkens afwachten of de taxi-chauffeur snapt waar je heen wilt; tot nog toe gaat dat goed.

In het kader van educatief leerde ik over het bestaan van een zekere Henk Sneevliet die namens de Comintern aanwezig was bij de oprichting van de Communistische Partij van China (bij deze oprichting was Mao ook aanwezig). Hier was in het gebouw waar het CPC oprichtingscongres werd gehouden een tijdelijke tentoonstelling aan deze Nederlander gewijd, maar ik had nog nooit van hem gehoord…

Leave a Reply

