Kroes heeft een vreemde opvatting over mededinging

nu.nl: Windows 7 in Europa zonder browser

Softwaregigant Microsoft zal bij de introductie van Windows 7 in Europa zijn nieuwste webbrowser, Internet Explorer 8, niet standaard bij het nieuwe besturingssysteem meeleveren

(…)

De Europese Commissie reageerde echter niet enthousiast op de knieval van Microsoft.

Nu heb ik in het algemeen best respect voor de handelswijze van onze Europese Commissaris Kroes inzake de mededinging. Maar de huidige stellingname betreffende Microsoft Windows en internetbrowsers ontgaat mij een beetje. Het liefst zou de Commissie zien dat Microsoft meerdere browsers meelevert met Windows. Bij installatie van Windows kan de gebruiker dan zelf een keuze maken uit deze browsers.

Ik ben daar geen voorstander van. Nog meer beperk je dan de markt tot de spelers die bij Windows worden geleverd. Het meeleveren van een aantal opties suggereert dat de geboden opties de enige en/of beste browsers zijn. Nu lijkt mij een dergelijke selectie sowieso al iets waarmee je jezelf niet moet willen inlaten, maar gevolg is dat je in mijn beleving de markt ‘oligopoliseert’. Ik ben stellig voorstander van toetreding tot de markt zo makkelijk mogelijk maken. In mijn ogen is de door de Commissie voorgestelde selectie die met Windows meegeleverd zou moeten worden juist een extra toetredingsbarrière.

Grote vraag nu is wel natuurlijk: hoe kom je aan een browser als er nog geen browser op je pc staat? Surfen op het internet om een browser te downloaden wordt dan knap lastig. In dat opzicht begrijp ik de voorkeur van de Commissie ook wel, maar ik geloof niet dat het Commissievoorstel op de lange termijn wel zo bevorderlijk is voor de concurrentie.

Leave a Reply

