Samba: netwerken met Ubuntu en Windows

Zo af en toe heb ik de tijd om zogezegd te klooien met mijn grotendeels op Linux gebaseerde thuisnetwerk. In mijn vorige uitgebreide post hierover besprak ik voornamelijk hoe je Surfnet moet instellen en hoe je vervolgens die internetverbinding kunt delen met behulp van Firestarter.

Ik was daarentegen niet helemaal tevreden over het binnenkomen van internet. Zo was mijn desktop onzichtbaar voor de andere computers in het netwerk omdat mijn desktop opgesteld was vóór de wireless router. Dat moest anders. Ik heb de DHCP server van de router uitgezet waardoor het nu eigenlijk alleen nog een hub is. Daarnaast heb ik het ding een statisch adres gegeven. In Ubuntu moet je vervolgens het pakket dhcp3-server installeren (bijvoorbeeld met Synaptic). In Firestarter kan vervolgens via Preferences >> (Firewall) Network Settings “Enable DHCP for the local network” ingesteld worden. Nadere uitleg is hier te vinden: link. Als dat aanstaat kunnen de andere computers die verbinding maken via de wireless hub een netwerkadres krijgen van de desktop. Al die computers hangen dan dus in hetzelfde subnet en kunnen elkaar zodoende ‘zien’. Een andere computer op afstand besturen met VNC is dan opeens bijvoorbeeld een peuleschil.

Een ander voordeel is dat ik nu ook Windows bestandsdeling kan gebruiken over het hele netwerk. Hier (link) wordt uitgelegd hoe je Firestarter daarvoor moet instellen. Beknopt komt het er op neer dat je [1] een regel (zie voorgaande link) moet toevoegen in /etc/firestarter/inbound/setup, [2] de Samba service moet toestaan bij Policy in Firestarter (allow service “Samba (SMB)” voor “LAN clients”), [3] je waarschijnlijk alle adressen binnen het subnet toegang wilt verschaffen (allow connections from host: “192.168.x.0/24” {bv.}) en je [4] zult bij Preferences >> Advanced Options “Block broadcasts from external network” moeten uitschakelen. Als het goed is worden dan gedeelde mappen op een Windows PC zichtbaar. Afhankelijk van jouw opstelling kun je er ook voor kiezen om Firestarter niet als firewall te laten werken, maar dat kun je maar beter niet doen als er niet nog een firewall tussen jouw computer(s) en de internetverbinding staat.

De stappen die ik nog eens wil laten volgen zijn het toevoegen van een zuinige pc (een Eee Box?) aan het netwerk die permanent als router (inclusief DHCP server), firewall en fileserver (en wellicht ook voor backups) kan gaan dienen. Daarnaast wil ik mijn media pc die ik aan de tv heb zitten upgraden met een tv-kaart en gaan kijken of ik daar een Linux distributie (Mythbuntu?) naar wens draaiend op kan krijgen.

Leave a Reply

