Storm in wereldeconomie is nog niet over volgens IMF-topeconoom

Financiële storm, IMF-topeconoom Blanchard: “Het ergste moet nog komen.”

Persoonlijke aantekening is dat ik op basis van Blanchard’s boek Macroeconomics college heb gehad. Voor wat het waard is: in mijn ogen weet de man wel waar hij het over heeft. Wil niet zeggen dat hij er niet toch nog naast kan zitten, maar het is wel een gezaghebbende voorspelling.

One thought on “Storm in wereldeconomie is nog niet over volgens IMF-topeconoom

  1. Volledigheidshalve plaats ik hier ook mijn kijk op een reactie via Hyves op dit bericht. De kwestie die daar werd aangesneden is of Blanchard er nou verstandig aan doet om centrale banken te adviseren richting een 0%-rente te gaan. Dan lopen we met de huidige inflatie het risico een negatieve reële rente te krijgen, met alle gevolgen van dien.

    Mijn reactie daarop:

    PANIEKVOETBAL
    Daar zit misschien wel wat in. Maar ik denk ook dat we wel met een redelijk urgente situatie te maken hebben. De voornaamste vraag is nu denk ik of garantstellingen van overheden voldoende zijn om de economie overeind te houden. Als je daar niet van overtuigd bent dan zul je ook op de een of andere manier de vraag op gang moeten houden. Overheden lijken mij daar niet direct voor aangewezen omdat die al veel op zich nemen (opkopen van Fortis in NL, opkopen van Fannie Mae en Freddie Mac in VS).

    NEGATIEVE REËLE RENTE EN INFLATIE
    Een dergelijke rente werkt speculatie in de hand en door speculatie zijn we natuurlijk in deze situatie beland. Lastig probleem, maar ik denk dat er twee belangrijke punten zijn.

    Ten eerste zie je dat banken nu weinig tot geen van de rentedalingen doorgeven. Voorzover er dus gespeculeerd wordt zal dat door banken gebeuren. Ik vraag mij wat dat betreft af of wij op dit moment het risico lopen van negatieve reële rente waar de meer speculatieve partijen (die onder weinig toezicht staan), zoals hedge-fondsen, daadwerkelijk wat mee kunnen.

    Ten tweede zet ik mijn vraagtekens bij het consequent opnemen van de olieprijs (en prijzen van andere eindige grondstoffen) in de inflatie. Jazeker, ze doen er toe en ze zeggen ook iets over de prijs van duurzame vervangers, maar ik denk ook dat we moeten kijken in hoeverre de economie het doet ongeacht die prijsstijgingen. Zoals ik de literatuur betreffende conjunctuur heb begrepen valt tegen schokken van buitenaf zoals de olieprijs niks te beginnen. Wil niet zeggen dat je ze moet negeren aangezien ze doorwerken, maar ik waardeer ze anders dan loonstijgingen.

    Wat ik met beide voorgaande punten wil zeggen is dat ik niet de overtuiging heb dat het zo ver zal komen dat we een negatieve reële rente zullen hebben. Dat is dan omdat de dalingen in de rentevoet niet volledig worden doorgegeven en omdat het maar net is naar welk inflatiecijfer je kijkt (en in hoeverre je prijsfluctaties in de olieprijs voor deze situatie van belang acht).

    0% EN LENEN
    Naast dat 0% zoals jij schetst misschien aanzet tot speculatief lenen (twijfelachtig, maar het zou kunnen), ben ik überhaupt niet zo gelukkig met al maar lagere rente. Het voornaamste nadeel dat ik zie in een 0% tarief is dat het in mijn ogen niet houdbaar is. Dat zien professionals wel in, maar ik vraag me af of dat duidelijk wordt gemaakt aan, zeg, jonge stellen die gaan samenwonen en, zeker als de rentevoet naar 0% gaat, zich tegen een habbekrats scheel lenen. Dat is nu leuk, maar wellicht problematisch als we over 5 jaar weer in normaal vaarwater zitten en de rentelasten voor zulke groepen mogelijk (meer dan) verdubbelen.

    COLD TURKEY
    Ik zal niet zeggen dat er iets slims achter de opmerkingen van Blanchard schuilt. In mijn ogen is het meer pragmatisch omdat hij, mogelijk tot zijn eigen ergernis, moet erkennen dat grote delen van de economie verslaafd zijn aan krediet. Daar kunnen we twee dingen tegen doen: Cold Turkey afkicken, of blijven verstrekken om erger te voorkomen. Hoe je het ook wendt of keert, ik heb er geen trek in om met de ganse wereldeconomie op een dergelijke manier te moeten afkicken. In potentie ruïneer je daarmee jaren van investeringen en druk je opkomende economieën mogelijk weer in het slop (vanuit de VN werd daar door Ban-ki-moon al voor gewaarschuwd). Dan maar een beetje pappen en nathouden en er het beste van hopen. Of we precies naar 0% moeten weet ik niet, maar als we de rente niet heel laag houden dan gaat het zeker mis.

    Like

Leave a Reply

