Drugs in Nederland: coffeeshops steeds meer op de tocht

nu.nl: Sluiten coffeeshops leidt niet tot meer illegaliteit

Als niet-drugsgebruiker zou het me eigenlijk geen biet moeten hoeven schelen. En wees gerust, ik zal er verder rustig om slapen als drugs wel volstrekt verboden zouden worden. Maar ik vertrouw eigenlijk wel op ons beleid in Nederland; van mij zouden we een en ander wel veel explicieter legaal mogen maken. Zoals ik begrepen heb is een van de gunstige bij-effecten van het Nederlandse gedoogbeleid dat drugs, in ieder geval in vergelijking tot in het buitenland, betrekkelijk saai zijn. En saai is goed in dit geval.

Dat het sluiten van coffeeshops niet gelijk leidt tot meer illegaliteit wil ik nog wel geloven, immers illegaal hier of in eigen land kopen maakt niet meer uit. Wel vraag ik me af of drugstoeristen niet gewoon uitwaaieren naar coffeeshops in andere gemeenten. Dan krijgen gemeenten ongetwijfeld bonje met elkaar lijkt mij.

Ik kan me voorstellen dat grensgemeenten het drugstoerisme beu zijn en daar mag zeker adequaat opgetreden worden. Maar om maar gewoon en masse te gaan sluiten in de kennelijke hoop dat het volk wel een paar kilometer verderop gaat kijken (of thuis blijft). Daar zet ik vraagtekens bij.

Mijn hoop is dat de recente ontwikkelingen niet uiteindelijk er op uitdraaien dat ons gedoogbeleid via de achterdeur verdwijnt. In mijn ogen zal het beleid zoals wij dat kennen op de (heel) lange termijn een beter effect hebben op de maatschappij. Akkoord, regels over gebruik hoe en waar (zoals al maar meer met roken) is niks mis mee, maar terug naar volstrekte illegaliteit moeten we niet willen denk ik.

Leave a Reply

