“FNV wil wet voor terugeisen bonussen”

UPDATE op Topinkomens, overheidsingrijpen en moreel risico.

nu.nl: FNV wil wet voor terugeisen bonussen
Telegraaf.nl: FNV: wet voor terugeisen bonussen

Bonussen die gebaseerd zijn op verkeerde informatie moeten in mijn ogen zeker terug. Eveneens als later blijkt dat een bestuurder te veel risico heeft genomen en daarom aanvankelijk voor bonus in aanmerking kwam.

Vertrekpremies vind ik lastiger omdat ik dan wel vind dat er onomstotelijk moet vast staan dat de bestuurder de boel geflest heeft. Achter vertrekpremies huist ook het idee dat een Algemene Vergadering van Aandeelhouders je niet te lichtzinnig kan wegsturen. Echter als het handelt om het soort situaties waarin een normale werknemer ook op staande voet zijn biezen zou moeten nemen (diefstal, fraude bv.) dan lijkt mij een vertrekpremie ook niet op zijn plaats. Evenmin als er ‘gespeculeerd’ wordt op vertrek. Immers bestuurder worden van een bedrijf dat richting de afgrond koerst is een recept voor vroegtijdig vertrek en bijbehorende vertrekpremie.

Dus: ik ben benieuwd wat het FNV precies voor ogen heeft, maar het idee op zich kan ik volledig begrijpen.

Leave a Reply

