Van Ubuntu, SurfNet, een EeePC en Sweex WiFi

Wat nu volgt zal grotendeels een verhaal behelzen over hoe je een dag kunt besteden aan het werkend krijgen van een draadloze internetverbinding. Hoezo dat? Een paar weken geleden heb ik een Eee PC (een netbook) gekocht. Leuk dingetje en de grap is nu natuurlijk bijvoorbeeld om zoveel als mogelijk internettoegang te hebben via dat ding.

Een bescheiden puntje van de orde is dat ik op mijn Eee PC alleen een GNU/Linux distributie draai: Ubuntu Eee (een fork van Ubuntu). Sommige dingen die in Windows zo makkelijk zijn, zijn in Ubuntu net even anders. Zo kan ik bijvoorbeeld de software van mijn mobiele telefoon niet draaien op mijn Eee PC. De SecureW2 client van SURFnet om verbinding te maken met internet werkt evenmin in Ubuntu.

Internettoegangsmogelijkheden op mijn Eee PC dus

Bij mijn ouders is het simpel: daar heb ik de WiFi optie van de Experia Box open gezet, beetje goochelen met de instellingen (SSID en paswoord) op de Eee PC en het werkt.

In de trein heb ik ook al een oplossing: ik heb op mijn telefoon ook een internetbundel, dus knoop deze met USB aan de Eee PC en zet een paar USB instellingen van de telefoon goed en ik kan op internet met mijn netbook.

Uiteraard begint daarna het geklier. Omdat ik wist dat ik een Ubuntu versie op mijn netbook wilde hebben heb ik ook Ubuntu op mijn desktop hier in Rotterdam geïnstalleerd. Als bewoner van een Stadswonen flat heb ik de mogelijkheid om via Kennisglas gratis verbinding te maken met SURFnet. Zodra je aan het SURFnet netwerk geknoopt zit kun je internetten. Je verbindt je computer met de UTP aansluiting, in Windows download je even de SecureW2 client, typt je gebruikersnaam en wachtwoord (welke je ook op de universiteit gebruikt) in en het werkt. Simpel.

Maar ik wil niet alleen in Windows kunnen internetten op mijn desktop, maar ook in Ubuntu. En SecureW2 werkt daar niet. Na lang en driftig gezoek vond ik dat ik met wpa_supplicant (een Ubuntu ‘programma’) en de juiste instellingen op internet kon komen. En dat is inderdaad het geval, en beter is zelfs dat ik niet eens de kabel in en uit de pc hoef te halen zoals in Windows…

OK! Ik heb nu internet op mijn desktop, maar nog niet op mijn netbook als ik hier op mijn kamer in Rotterdam ben. Daarom heb ik vanmiddag een starterspakketje voor een draadloos netwerk gekocht. Maar uiteraard heeft een simpele draadloze router niet het verstand om SecureW2 te downloaden en zichzelf even aan SURFnet te knopen. En dan wordt het dus verre van “simpel”.

Ik heb stevig zitten zoeken en neuzen op internet en er worden opties gesuggereerd als het flashen van je router met een ander besturingssysteem en dan met de juiste uitbreidingen te zorgen dat de boel gaat werken. Een enkele blik op mijn simpele draadloze router leerde mij dat ik dat maar niet moest gaan proberen, want dat zou hij zeer hoogstwaarschijnlijk niet aankunnen.

Nu wil het toeval dat mijn desktop (met Ubuntu nog steeds) beschikt over een LAN-poort op het moederbord en ook nog een op een PCI-kaart. En twee LAN-poorten is in dit geval feest. Je kunt dan het Linux programma Firestarter downloaden, dat eigenlijk geldt als firewall. Het programma kan echter ook regelen dat het binnenkomende internet via een van de LAN-poorten doorgegeven wordt via een andere LAN-poort. Zoals gezegd heb ik internet op mijn desktop en twee LAN-poorten dus doorgeven moet lukken, zeker met een programma als hulp.

Dus, ik heb de heldere uitleg op de Firestarter website gevolgd voor de instellingen op de desktop pc. Daarna heb ik de instellingen op de draadloze router moeten aanpassen. Het aanvragen van een IP-adres via DHCP was te veel gevraagd van mijn starterspakket, maar als ik een statisch adres opgeef (ik kauw voor wat de router moet doen) dan heb ik opeens zowaar draadloos internet op mijn netbook!

Dat kost je dan een middag, maar als het dan werkt is het dat wel waard. Enige wat jammer is, is dat mijn desktop aan moet staan als ik draadloos wil kunnen internetten op mijn netbook. Maar goed, dat is ook geen ramp natuurlijk. Een ander intelligent antwoord kon ik anders ook niet vinden op de nogal omslachtige manier om op SURFnet in te loggen dus ik ben dik tevreden. Misschien dat en passant iemand anders ook nog wat heeft aan de webbronnen die ik gevonden heb. Doe er je dus voordeel mee als je ook met Ubuntu, SurfNet, een EeePC en Sweex WiFi of iets in die trant aan het hannesen bent.

One thought on “Van Ubuntu, SurfNet, een EeePC en Sweex WiFi

  1. Ik heb er ook lang mee geknoeid, XP op mijn desktop, Vista op mijn laptop en nu ubuntu op mijn desktop.

    Had een wifi router gekocht, maar die werkte ook niet met secureW2.. ik las ook over firmware flashen, dus ik dacht laat maar zitten. Ook nog overwogen om mijn desktop met wifi uit te rusten en zo een ad-hoc netwerk te maken. Maar dat vond ik te onpraktisch.

    Nu een tijd later heb ik een switch gekocht, dat werkt wel natuurlijk. Maar tot mijn verbazing werkte internet op Ubuntu meteen, zonder iets in te stellen..?!

    Ook maar even mijn wifi-router proberen dus.. en het werkt! SecureW2 is van de surfnet verbinding af blijkbaar!!

    Draadloos werkt nog niet helemaal vlekkenloos, maar dat ligt aan mijn router (instellingen).

    Like

Leave a Reply

