Orgaandonatie en de registratie: wat te doen?

Het was enige dagen geleden in het nieuws: dit jaar zijn er minder orgaandonaties in Nederland dan vorig jaar. De opleving die waarschijnlijk mede te maken had met de Donorshow van BNN is weer teniet gedaan.

In de media:
BN/DeStem: Minder orgaandonaties dit jaar
AD.nl: Dalend aantal transplantaties

Zelf sta ik volledig als donor geregistreerd. Het heeft enige overpeinzing gevraagd, maar toevallig een paar maanden voor de beruchte BNN Donorshow registreerde ik mijn keuze. Tijdens die Donorshow heb ik overwogen BNN misschien zelfs te gaan steun als “tientjes”-lid. Dat heb ik niet gauw, maar hetgeen BNN aan de kaak stelde en de manier waarop vond ik ijzersterk en prijzenswaardig.

Daar heb ik toch vanaf gezien. Tijdens de show gaf Patrick Lodiers duidelijk te kennen dat BNN, voorzover een omroep dat kan, achter een “Donor, tenzij…”-regeling stond. En daar ben ik faliekant mordicus tegen. Principieel omdat voor mij altijd het uitgangspunt is dat een mens over diens eigen lichaam beschikt, tenzij… Niet andersom wat een automatische registratie als donor, tenzij je ingrijpt, impliceert. Het gaat mij te ver om de lichamelijke integriteit opzij te schuiven omdat dat pragmatisch goed uitkomt. Dat is mij al te gortig.

Afgelopen week zat Patrick Lodiers in Goedemorgen Nederland en daar sprak hij over het nieuwe BNN seizoen, maar ook de Donorshow en de korte duur van de impact van die show kwam ter sprake. Naast het bezwaarsysteem, “Donor, tenzij…”, opperde hij verplichte registratie: de plicht een keuze te maken. Daar voel ik wel voor, maar ik twijfel met zulke ideeën altijd of je mensen dan niet juist richting een initieel “Nee” drijft waar ze vervolgens niet meer op terug komen. Het blijft een lastig probleem.

Zelf heb ik wel eens gedacht dat deze registratie misschien aan bepaalde privileges gekoppeld zou kunnen worden. Zou het een idee zijn om te verplichten dat iemand die zijn rijbewijs wil ophalen/vernieuwen geregistreerd moet staan? Zeker weten doe ik het niet, maar verkeersongevallen lijken mij een domein waar de orgaandonatievraag van belang is. Is het onredelijk om te stellen dat als jij een voertuig wilt besturen, met alle risico’s van dien, dat we dan van je vragen aan te geven wat jij wilt dat er met jou gebeurd als het ongelukkigerwijs mis mocht gaan? Wellicht kweekt het zelfs enig extra bewustzijn ten aanzien van de risico’s van het verkeer. Toegegeven, ook hier geldt: vallen mensen dan te makkelijk naar een “Nee” uit?

Het opvoeren van orgaandonatieregistraties is van belang. Van een groot gedeelte van de Nederlanders weten we niet wat zij willen en het is gissen of hun nabestaanden wel op de hoogte zijn. Een bezwaarsysteem waarin je automatisch donor bent vind ik principieel verwerpelijk, maar een houding van de overheid waarin mensen meer gedwongen worden zich te registreren heeft mijn zegen.

Of Balkenende die ‘dwang’ kan brengen via tv-spotjes vraag ik me dan wel weer af:
Telegraaf.nl: Premier mogelijk in donorcampagne.

Leave a Reply

