Nederland: zwakste jongetje van de klas?

Graag pretenderen we in Nederland dat we voorop lopen. Het liefst met alles. Internationale verdragen van allerlei soort (privaat of publiek), wij Nederlanders zijn er eigenlijk altijd wel bij.

Een jarenlang punt dat kennelijk elk jaar weer het nieuws moet halen, maar waar toch niks mee gebeurt, is ons onderwijs. Of beter de nogal schamele investeringen in deze sector. Zeg maar gerust dat we daar achter lopen, en niet als verrassing want het is al sinds jaar en dag zo. Inspanning noch moeite wordt gespaard om jaarlijks een nieuwe onderwijsvernieuwing door te voeren, maar dit gaat nimmer gepaard met investeringen in lijn met het gemiddelde onder andere geïndustrialiseerde landen.

Nu kan ik niet zeggen dat het Nederlandse onderwijs slecht is, daarvoor kan ik geen fatsoenlijke vergelijking trekken uit eigen ervaring. Wel vind ik het opvallend dat Nederland evident minder investeert in onderwijs dan veel andere vergelijkbare landen. Nog opvallender vind ik het dat voorzover ik weet sommige landen die nog lang niet ons welvaartsniveau hebben in relatieve termen een veel groter belang aan onderwijs hechten.

Het voert veel te ver om hier een uitgebreide uitleg te geven over ontwikkelingseconomie, en daarvoor ben ik ook niet de juiste bron. Wel is uit de ontwikkelingseconomie literatuur duidelijk op te maken dat onderwijs van onschatbare waarde is. Krachtige investeringen in onderwijs lijken in veel gevallen een ontwikkelingspolitiek te maken, en een gebrek daaraan juist te kraken. Deze kennis is niet een-op-een toe te passen op ontwikkelde economieën, maar voor mij is het een teken aan de wand.

Wat wij zien is dat Nederland in verhouding tot vergelijkbare landen achterloopt in de mate waarin wij in onderwijs investeren. Is dat erg? Misschien niet, maar ik vermoed van wel. Al was het enkel door te kijken naar wat onderwijs voor ontwikkelingslanden kan doen. Waar moeten we dan beginnen met investeren? Zoals een professor van mij opmerkt in het AD over het lage aantal leerlingen dat een technische richting kiest: ,,Innovatie en onderzoek is toch al de zwakke kant van de Nederlandse economie.” Dat lijkt mij een uitstekend startpunt voor meer investeringen in het onderwijs.

Leave a Reply

