Goedkoop OV voor afgestudeerden

Allereerst een korte opmerking over een van mijn vorige berichten: 10 miljoen tegen verveling hoogbegaafde kinderen. De Brabantse partij schijnt enige dagen voor mijn bericht eenzelfde soort van gedachte gehad te hebben wat betreft de belachelijke situatie dat in het bijzonder MB0-leerlingen te lang geen beschikking krijgen over een OV-studentenkaart: Brabantse Partij: mbo’ers goedkoop met de bus. Niet dat ik veronderstelde origineel te zijn, maar ik ben wel blij dat er op het politieke vlak in ieder geval concreet over nagedacht wordt.

In dat licht gaan de haren mij dan ook overeind staan van het volgende bericht dat vandaag naar buiten kwam: Ex-studenten reizen een jaar langer voordelig.

Vanaf dit najaar kunnen ex-studenten tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang met trein reizen. Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigde donderdag de komst aan van een ov-kaart voor het spoor voor afgestudeerden van universiteiten, hogescholen én mbo-opleidingen. Bij elkaar gaat het om ongeveer 200.000 mensen.

Zo op het oog nobel en misschien zelfs doeltreffend. Maar eerlijkheidshalve zie ik het nut niet van louter nobele maatregelen, en bij de doeltreffendheid zet ik vraagtekens. Waarom is het in het belang van ons allen dat de groep afgestudeerden de trein in gaat? Is dat de groep die het best gepaaid kan worden met een dergelijke maatregel? Is er op zeker geen andere groep aan te wijzen die happiger is? Of is het juist niet de bedoeling dat er te gretig toegehapt wordt? Het is een groep die net gaat verdienen, wellicht nog weinig verplichtingen heeft en misschien eerder blij is (voorlopig) even niet in de trein te hoeven. Mijn vraag zou zijn of een goedkoper abonnement het best terecht komt bij ex-studenten.

Geheel ten overvloede doemen er ook de gebruikelijke vragen op of er wel voldoende materieel is, of er wel genoeg spoor ligt. Waarom nu uitdrukkelijk een groep aansporen de trein in te gaan die tijdens de al drukke spits zal gaan reizen?

En daarbij, om op mijn eerste alinea terug te komen. Als er dan toch geld het OV in moet dan lijkt mij dat de groep minderjarige MBO-, HBO- en WO-leerlingen eerder in aanmerking zouden moeten komen voor een dergelijke maatregel. Niet omdat de minister dan aan zijn doelstelling van 5% meer reizigers op het spoor komt, maar omdat het van goed fatsoen zou getuigen. Dit plan van Eurlings lijkt leuk, maar zo op het oog is er geen enkele reden te geven die aantoont dat we hier met zijn allen beter van worden.

Leave a Reply

