BTW verhoging komt harder aan bij lage inkomens

Op 1 september 2007 postte ik onderstaand relaas al eens op het In Duplo forum. Intussen gaat de discussie over de BTW verhoging nog steeds door. Daarom een herschreven herpublicatie.

Ik zal moeten toegeven dat ik me niet in het hele pakket aan fiscale maatregelen verdiept heb. Uiteindelijk zullen de hogere inkomens wel meer belasting moeten betalen dan lagere inkomens, zowel absoluut als relatief. Echter, de BTW-verhoging vind ik maar een apart vehikel. Ik zal hieronder uiteenzetten waarom.

Wat er feitelijk gebeurt is dat mensen hun netto inkomen met een procent meer belast wordt. Je kunt dus stellen dat als je meer overhoudt van je bruto inkomen (lagere belastingdruk) je vervolgens zwaarder gepakt wordt door deze BTW verhoging.

Kort door de bocht dus het volgende:
Als je 70% van je bruto inkomen overhoudt betekent een 1% BTW verhoging een 0,70% belastingdrukverhoging.
Als je 50% van je bruto inkomen overhoudt betekent een 1% BTW verhoging een 0,50% belastingdrukverhoging.

En dat geldt als je geheel je inkomen consumeert. Als je de gewoonte hebt een deel niet te consumeren word je minder geraakt door deze BTW verhoging. Het komt er dus op neer dat lage inkomens, welke een kleiner deel van een hun inkomen sparen en in beginsel in een lagere belastingschijf vallen, er met deze BTW verhoging ongunstiger uitspringen.

Persoonlijk vind ik het maar vreemd dat het huidige kabinet het zogenaamd nivellerende effect van het schijvensysteem vermindert met deze BTW maatregel. Of zou men in Den Haag mijn hersenspinsel “Sterkste schouders, zwaarste lasten?” gelezen hebben? Buiten dat remt deze maatregel de particuliere consumptie en ik zie nou niet direct welke burger daar nou belang bij heeft.

Leave a Reply

